Het wordt tijd dat je niet alleen zegt hoe maatschappelijk verantwoord je onderneemt, maar dat je het ook daadwerkelijk laat zien.

De moderne consument hecht veel waarde aan een bedrijf dat duurzaam onderneemt. Vooral grote bedrijven worden geacht om hun steentje bij te dragen aan een betere wereld; hun inspanningen worden nauwlettend in de gaten gehouden. Dus hoe zorg je ervoor dat je deze inspanningen met je klanten kan delen? Juist, met marketing.

In dit artikel kijken wij naar de manier waarop bedrijven duurzaamheid onderdeel kunnen laten uitmaken van hun marketingstrategie. We kijken daarnaast ook naar de rollen van ERP- en CRM-software.

Twee kanten van duurzaamheid

Laten we beginnen met het statement dat we allemaal iets bij moeten dragen aan een betere wereld. Als iedere transporteur op zoek gaat naar manieren om hun routes nóg efficiënter in te richten, dan zal dat op de langere termijn een behoorlijk verschil kunnen maken.

Maar het optimaliseren van je bedrijfsprocessen is niet alleen goed voor onze planeet; ook de eigen portemonnee wordt hier vrolijk van. Doordat jij goed hebt nagedacht over de meest efficiënte route, houd je tijd over die je vervolgens in iets anders kan investeren.

Als onderdeel van de marketingstrategie

Het is overigens wel belangrijk dat bedrijven het begrip duurzaamheid niet alleen vanuit een commercieel oogpunt bekijken. Maar zolang de intrinsieke motivatie klopt, dan mag je je inspanningen best met de wereld delen. Oftewel, om het te verwerken in je marketingstrategie. Zo kan jij aan de wereld laten zien wat je doet om onze planeet iedere dag een stukje beter te maken.

Hulp van het ERP-systeem

Bedrijven die graag op zoveel mogelijk manieren willen verduurzamen, kunnen profiteren van de aanschaf van een ERP-systeem. Deze software brengt alle middelen en processen namelijk overzichtelijk in kaart; zo krijg je meer grip op je processen, en kun je je middelen efficiënter inzetten.

Veel moderne ERP-systemen zijn zelfs voorzien van functies en modules die zaken als uitstoot overzichtelijk in kaart kunnen brengen. Zo zie je precies waar eventuele ruimte is voor verbetering.

Welke rol speelt het CRM-systeem?

Maar goed, we hadden het in dit blog vooral over duurzaamheid en marketing. Ook voor de optimalisatie van dit proces is er een softwaresysteem waar bedrijven van kunnen profiteren: het CRM-systeem.

Deze software brengt allerlei verschillende klantgegevens in kaart. Hierdoor weet je wie je klanten zijn, en wat hun interesses zijn. Dit is cruciale informatie voor de totstandkoming van je marketingstrategie: via welke kanalen moet je ze namelijk zien te bereiken, wat willen zij graag van je zien en hoe raak je de gevoelige snaar? Deze vragen kunnen allemaal beantwoord worden, met behulp van het CRM.

ERP en CRM

Het is belangrijk dat beide softwaresystemen met elkaar in verbinding staan. Zo heb de marketeers bijvoorbeeld altijd toegang tot de informatie uit het ERP-systeem; deze data kunnen ze vervolgens toepassen om de duurzame marketingstrategie verder vorm te geven.

Pin It on Pinterest